Σκοπός

Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που επικρατεί στην πρωτεύουσα οδήγησε στην εφαρμογή τεχνικών που συμβάλλουν στην αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας και στη λήψη μέτρων με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη. Ένα τέτοιο μέτρο είναι η προνομιακή μεταχείριση των ΜΜΜ κατά μήκος των οδικών αρτηριών, με χωροθέτηση Αποκλειστικών Λωρίδων Λεωφορείων (ΑΛΛ) Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Τα τελευταία χρόνια ο ΟΑΣΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, λαμβάνοντας υπόψη την διεθνή εμπειρία και τις μέχρι σήμερα θετικές συνέπειες από την λειτουργία των ΑΛΛ, ανέπτυξε ένα συνεκτικό δίκτυο λεωφορειολωρίδων μήκους 50 περίπου χλμ. Τα σημαντικότερα οφέλη από την λειτουργία των ΕΛΛ συνοψίζονται στα εξής :

  • Αύξηση της ταχύτητας των ΜΜΜ σε 23 χλμ /ώρα
  • Βελτίωση της ποιότητας μεταφοράς των ΜΜΜ με αποτέλεσμα να είναι περισσότερο ελκυστικά για το επιβατικό κοινό
  • Αύξηση της επιβατικής κίνησης των ΜΜΜ και μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων
  • Μείωση της κατανάλωσης καυσίμων για τα ΜΜΜ
  • Βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών

Σήμανση ΑΛΛ

  • Συνεχής διαγράμμιση πλάτους 10-20 εκ. (χρησιμοποιείται σε τμήματα αποκλειστικής χρήσης των ΜΜΜ)
  • Διακεκομμένη διαγράμμιση πλάτους 10-20 εκ. (χρησιμοποιείται σε τμήματα μικτής κίνησης πριν τις δεξιές στροφές, εισόδους σε παρόδιες , χρήσεις, θέσεις ταξί κτλ)
  • Ανακλαστήρες σε μονή ή διπλή ή τετραπλή σειρά
  • Χρωματισμός με ειδικό αντιολισθηρό τάπητα
  • Διάφοροι τύποι πινακίδων

Χρήστες ΑΛΛ

Στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής επιτρέπεται η κίνηση, η στάση και απαγορεύεται η στάθμευση των : α. Δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ) β. Ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, σχολικά, κλπ) γ. Δικύκλων δ. Οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά, κλπ) ενώ, Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε άλλου οχήματος (Ε.Ι.Χ., ΤΑΧΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών). Στις ειδικές λωρίδες αντίθετης ροής απαγορεύεται η κίνηση των δικύκλων (με εξαίρεση την οδό Κυψέλης).Επιτρέπεται η χρήση των τμημάτων AΛΛ από την λοιπή κυκλοφορία πριν από τις δεξιές στροφές εξόδου ή τις εισόδους σε παρόδιους χώρους κλπ και όπου υπάρχει κατάλληλη οριζόντια (διακεκομμένη κίτρινη γραμμή) και κατακόρυφη σήμανση.

Ώρες λειτουργίας

Η ρύθμιση για τις ΕΛΛ παράλληλης ροής ισχύει από Δευτέρα έως Παρασκευή από 06:00 έως 21:00 και το Σάββατο από 06:00 έως 16:00.Η ρύθμιση για τις ΕΛΛ αντίθετης ροής ισχύει για όλο το 24ωρο.

Παραβίαση των ΑΛΛ

Το έργο της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων έχει αναλάβει η Τροχαία Αττικής. Τονίζεται ότι το ύψος του προστίμου εισόδου σε ΑΛΛ είναι 200 ΕΥΡΩ. Σε περίπτωση στάθμευσης σε ΑΛΛ, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα. Τα έσοδα από τα πρόστιμα εισπράττονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι από τον ΟΑΣΑ.

Υφιστάμενες Ειδικές Λωρίδες Λεωφορείων (σε χλμ)

ΑΞΟΝΑΣ ΜΗΚΟΣ (ΧΛΜ) ΤΜΗΜΑ ΡΟΗ
Λ.Κηφισίας     1,80 Αμπελόκηποι – Πανόρμου
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Φειδιππίδου – Ιατρίδου παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Πανόρμου- Αιτωλίας παράλληλης ροής
Λ. Βασ. Σοφίας     3,55 Ακαδημίας – Μεσογείων
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Ακαδημίας – Πυρρή παράλληλης ροής
κατεύθυνση προς κέντρο Τσόχα – Ακαδημίας παράλληλης ροής
Σίνα – Αμαλίας
Σίνα     0,20 Ακαδημίας – Πανεπιστημίου λεωφορειόδρομος
Λ. Αμαλίας     0,45 Σίνα -Φιλελλήνων αντίθετης ροής
Λ.Αμαλίας     0,35
Κατεύθυνση προς κέντρο Λεωφ. Βασ. Ολγας- Οθωνος παράλληλης ροής
Λ.Μεσογείων – Φειδιππίδου     0,55
Κατεύθυνση προς κέντρο Μιχαλακοπούλου- Κηφισίας παράλληλης ροής
Λ.Μεσογείων     9,55 ΕΡΤ – Ξενοπούλου (Π.Ψυχικό)
Κατεύθυνση προς κέντρο παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια
Εθνάρχου Μακαρίου (Περιστέρι)     1,27 Γούναρη – Λ.Κηφισού
Κατεύθυνση προς κέντρο  Γούναρη έως Λ.Κηφισού παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Λ.Κηφισού έως Λ.Παν.Τσαλδάρη παράλληλης ροής
Σταδίου     0,60 Γ.Σταύρου- Βουκουρεστίου
Κατεύθυνση προς κέντρο παράλληλης ροής
Πατησίων     5,70 Πανεπιστημίου -Πλ.Κολιάτσου
Κατεύθυνση προς κέντρο Πλ.Κολιάτσου – οδό Σατωβριάνδου παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Πανεπιστημίου – Στουρνάρη αντίθετης ροής
Στουρνάρη-Πλ.Κολιάτσου παράλληλης ροής
Κυψέλης     1,00 Ευελπίδων – Πλ.Κυψέλης
Κατεύθυνση προς περιφέρεια αντίθετης ροής
Λένορμαν     2,18 Παλαμηδίου – Κρέοντος
Κατεύθυνση προς περιφέρεια από την οδό Παλαμηδίου έως την οδό Τριπόλεως αντίθετης ροής
από την οδό Τριπόλεως έως την οδό Κρέοντος παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς  κέντρο από την οδό Κρέοντος έως την οδό Παλαμηδίου παράλληλης ροής
Γούναρη (Πειραιάς)     0,26 Ελ. Βενιζέλου -Τσαμαδού παράλληλης ροής-ΕΛΛ στο μέσο της οδού
Εθν Αντίστασης (Πειραιάς)     0,35 Λεωφ. Γεωργίου Α΄- (Ελ. Βενιζέλου) πλ. Ιπποδαμείας ΕΛΛ στο μέσο της οδού
Πειραιώς     0,15 Μενάνδρου- Σωκράτους αντίθετης ροής
Σωκράτους     0,07 Αγ. Κωνσταντίνου – Πειραιώς παράλληλης  ροής
Ακτή Καλλιμασιώτη- Ακτή Ποσειδώνος- Ακτή Μιαούλη (Πειραιά)     2,10
Ακτή Καλλιμασιώτη Δύο Κατευθύνσεων σε όλο το μήκος παράλληλης ροής
Ακτή Μιαούλη -Δύο κατευθύνσεων σε όλο το μήκος παράλληλης ροής
Ακαδημίας     0,40 Βερανζέρου – Ιπποκράτους παράλληλης ροής
Χαρ. Τρικούπη     1,10 Ναυαρίνουέως Ξιφίου παράλληλης ροής
Αθηνάς     0,11 πλ.Ομονοίας έως Λυκούργου αντίθετης ροής
Συγγρού     1,00 Ζίννη – Αθ. Διάκου
Κατεύθυνση προς κέντρο παράλληλης ροής
Λ. Αλεξάνδρας     4,50 Λ.Κηφισίας – Πατησίων
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Μαυρομματαίων – Σούτσου παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Εσλιν- Μαυρομματαίων παράλληλης ροής
Ιπποκράτους     1,40 Λ.Κατσώνη – Σόλωνος παράλληλης ροής
Μαυρομματαίων     0,20 Βασ. Ηρακλείου – Λ. Αλεξάνδρας παράλληλης ροής
Βασ. Κωνσταντίνου     2,56 Βασ. Ολγας – ξεν. Χίλτον
Κατεύθυνση προς Κηφισιά παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς Φάληρο
Ακτή Ξαβερίου     2,42 Μ. Χατζηκυριάκου –  Ακτή Μιαούλη παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Πειραιά
Κατεύθυνση προς περιφ. Πειραιά
Λ.Δημοκρατίας (Αγ. Ανάργυροι)     1,50 Κύπρου έως Πλαστήρα
Κατεύθυνση προς κέντρο παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια
Ερατοσθένους     0,40 Από Πλ.Πλαστήρα μέχρι Βασ. Κωνσταντίνου (μονής κατεύθυνσης) παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο
Παπαδιαμαντοπούλου     0,70 Από Λ.Παπάγου μέχρι Λ.Βασ. Σοφίας (μονής κατεύθυνσης.) παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο
Μεταμορφώσεως (Χαλάνδρι)     0,70 Από Δουκ. Πλακεντίας μέχρι Ολύμπου αντίθετης ροής
Εθνάρχου Μακαρίου / Λ. Ποσειδώνος (Δ. Φαλήρου / Δ. Μοσχάτου)      0,58 Πίνδου – Ζερβού παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς Πειραιά
Ακτή Κονδύλη (Δ.Πειραιά)   0,55 παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Πειραιά

Κατεύθυνση προς περιφέρεια Πειραιά

Από Θερμοπυλών έως Π.Βλαχάκου

Από Π.Βλαχάκου έως Θερμοπυλών

Ηπείρου (Δ. Αθηναίων)     0,33 Αχαρνών – Γ’ Σεπτεμβρίου παράλληλης ροής
Τσαμαδού (Δ.Πειραιά)     0,55 Εθν.Αντίστασης-Γρ.Λαμπράκη λεωφορειόδρομος
Λ.Χατζηκυριακου (Δ.Πειραιά) 

Κατεύθυνση προς οδό Θηβών

    0,73 Κλεισόβης -Σαχτούρη αντίθετης ροής
Λ.Ηρ.Πολυτεχνείου (Δ.Πειραιά)    Κατεύθυνση προς οδό Θηβών     0,98 Σαχτούρη-Τσαμαδού αντίθετης ροής
ΙΙας Μεραρχίας (Δ.Πειραιά) Κατεύθυνση προς Ακτή Μιαούλη     0,26 Ηρ.Πολυτεχνείου-Ακτή Μιαούλη αντίθετης ροής
Ιερά Οδός (Δ.Αιγάλεω)     0,60 Λ.Κηφισού-Θηβών παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς Χαιδάρι

Κατεύθυνση προς Αθήνα

από Φιλαδελφείας ως Χρ.Σμύρνης

από Θηβών έως Φιλιππουπόλεως

ΣΥΝΟΛΟ ΧΛΜ   51,70