Αποστολή ΟΑΣΑ
Αποστολή ΟΑΣΑ

|Print| |Email|

ΑΠΟΣΤΟΛΗ


ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ (OAΣΑ)


Smiley face

Ο «Μηχανισμός Συντονισμού» προσδιορίζει το πλαίσιο σχετικά με τη διακυβέρνηση των Δημοσίων Επιχειρήσεων στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (εφεξής ΕΕΣΥΠ), σύμφωνα με το άρθρο 197 παρ. 6 του ν. 4389/2016. Ο Όμιλος «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών» (εφεξής ΟΑΣΑ) αποτελεί μία από τις λοιπές θυγατρικές του χαρτοφυλακίου της ΕΕΣΥΠ, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας η ΕΕΣΥΠ συμμετέχει κατά 100%.

Το παρόν αποτελεί έγγραφο του Μηχανισμού Συντονισμού και, ειδικότερα, όσον αφορά στην «Αποστολή» του ΟΑΣΑ, όπου ορίζονται οι κύριες στρατηγικές, επιχειρηματικές και επιχειρησιακές κατευθύνσεις και ο κεντρικός στόχος προεχόντως ως προς την επαύξηση της δημόσιας αξίας του.

Ο ΟΑΣΑ αποτελεί Όμιλο Δημοσίων Επιχειρήσεων. Η ΟΑΣΑ Α.Ε., αποτελεί τη μητρική εταιρεία και έχει ως αντικείμενο το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό, το συντονισμό και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου που πραγματοποιείται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς (επίγεια και υπόγεια) εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής, όπως αυτή ορίζεται στο ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α’), εκτός από τις νήσους. Οι 100% θυγατρικές του «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.» (ΟΣΥ) και «Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.» (ΣΤΑΣΥ), είναι υπεύθυνες για τον προγραμματισμό, την οργάνωση και εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου με μέσα μαζικής μεταφοράς, οδικά, καθώς και υπόγειας και επίγειας σταθερής τροχιάς αντιστοίχως.

Η παρούσα μορφή του ΟΑΣΑ προέκυψε μετά την αναδιοργάνωση που επήλθε δυνάμει των διατάξεων του ν. 3920/2011 όπου ορίζονται οι αρμοδιότητες των επιχειρήσεων του Ομίλου. Η διαχείριση του συστήματος αστικών συγκοινωνιών κατά τρόπο αποτελεσματικό και αποδοτικό είναι απαραίτητη για να επιτευχθεί και να διατηρηθεί υψηλό επίπεδο ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας. Η έννοια της αποδοτικότητας, σύμφωνα με το ενωσιακό πλαίσιο (ΕΚ 1370/2007), νοείται ως η σχέση μεταξύ της ποιότητας ή του επιπέδου των αστικών υπηρεσιών και των πόρων που αξιοποιούνται για την παροχή αυτών των υπηρεσιών. Συνεπώς, ο ΟΑΣΑ καλείται να διασφαλίσει την αποτελεσματική παροχή της δημόσιας υπηρεσίας και να αντιμετωπίσει όλες εκείνες τις προκλήσεις που σχετίζονται με τη σχέση κόστους και ποιότητας.

Η αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών συνιστά κομβικής σημασίας ζήτημα στον τομέα των μεταφορών. Προς αυτήν την κατεύθυνση, απαιτείται συνολικός ανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού έργου, που περιλαμβάνει την αναδιοργάνωση του δικτύου των επιφανειακών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ) με βάση μεταξύ άλλων τη λειτουργική απόδοση των γραμμών, τη συνεργασία με τα μέσα σταθερής τροχιάς, την πλήρη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής εμβέλειας του ΟΑΣΑ και τις υπάρχουσες δυνατότητες των συγκοινωνιακών φορέων. Στόχος είναι ένα νέο αποδοτικότερο σύστημα αστικών συγκοινωνιών, που θα προωθεί τη βιώσιμη αστική κινητικότητα προσαρμοσμένο στις τρέχουσες συγκοινωνιακές απαιτήσεις του επιβάτη.

Στο πλαίσιο αυτό, τίθεται ως κρίσιμος παράγοντας η υιοθέτηση και χρήση ευφυών συστημάτων μεταφορών με τη χρήση της τεχνολογίας για την προσαρμογή του συστήματος αστικών μεταφορών στο αναπτυξιακό μοντέλο της έξυπνης πόλης (smart city). Εξειδικεύοντας τα παραπάνω, στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΕΕΣΥΠ, εντάσσονται στόχοι για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΑ από τις πωλήσεις προϊόντων κομίστρου, από τη δημιουργία νέων πηγών εσόδου, καθώς και από τον έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής με την περαιτέρω βελτίωση του συστήματος διασφάλισης εσόδου. Η ενίσχυση των εσόδων θα επέλθει και από την ορθολογικότερη αντιστάθμιση των ειδικών υποχρεώσεων που συνίστανται κυρίως στην παροχή κοινωνικής υπηρεσίας σε κατηγορίες επιβατών που δικαιούνται προϊόντα κομίστρου δωρεάν ή με μειωμένη τιμή, όπως αυτές θα αποτυπωθούν μέσα από Συμβάσεις Απόδοσης & Στόχων στο πλαίσιο του Μηχανισμού Συντονισμού. Παράλληλο στόχο αποτελεί και ο εξορθολογισμός των λειτουργικών δαπανών, που θα συνεισφέρει στην ορθολογικότερη διαχείριση των επιχορηγήσεων και, ευρύτερα, των αναγκαίων πόρων για την παροχή της δημόσιας υπηρεσίας αστικής συγκοινωνίας. Σημαντικά οφέλη δύναται να προκύψουν και μέσω εκμετάλλευσης των οικονομιών κλίμακας από την ομιλοποίηση σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 4337/2015.

Επιπρόσθετα, ο ΟΑΣΑ καλείται να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες υιοθετώντας μια επιβατοκεντρική προσέγγιση με έμπρακτο σεβασμό προς τον πολίτη-επιβάτη, μέσα και από την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και τον εκσυγχρονισμό του στόλου και των υποδομών, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο τις αστικές συγκοινωνίες ως ένα αξιόπιστο τρόπο μετακίνησης έναντι του Ι.Χ.. Εξάλλου, το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών είναι βασική συνιστώσα για τον περιορισμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης αλλά και, εν γένει, τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις αστικές μετακινήσεις.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μηχανισμού Συντονισμού, η Αποστολή του ΟΑΣΑ μπορεί να αναθεωρηθεί αν αυτό κριθεί αναγκαίο.